پاورپوینت مفهوم جوجه تیغی در استراتژی

 

پاورپوینت مفهوم جوجه تیغی در استراتژی شامل 23 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

اگر می‌توانستید بین روباه بودن یا جوجه‌ تیغی بودن یکی را انتخاب کنید، کدام را ترجیح می‌دادید؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند یک روباه باشند تا یک جوجه‌ تیغی. روباه ظاهر زیباتری دارد و موجود جذاب و زیرکی است. جوجه‌ تیغی‌ها موجودات تیغ‌دار کوچکی هستند که بر عکس روباه کند و آرام‌اند.

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که روباه و جوجه‌ تیغی چه ربطی به موفقیت سازمان شما دارند؟؟! باید گفت که کاملاً با این موضوع ارتباط دارند!

در این مبحث نگاهی خواهیم انداخت به مفهوم جوجه‌ تیغی و خواهیم دید که چرا باید در کسب‌وکار خود یک جوجه تیغی باشیم!

درباره‌ی مدل

مفهوم جوجه‌ تیغی بر اساس یک تمثیل باستانی یونانی مطرح شده است. این تمثیل می‌گوید که «روباه چیزهای زیادی می‌داند، جوجه تیغی فقط یک چیز می‌داند اما یک چیز خیلی مهم

در این تمثیل به این نکته توجه شده که روباه از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کند تا بتواند یک جوجه‌ تیغی را شکار کند؛ کمین می‌کند، حمله می‌کند، دنبال جوجه تیغی می‌دود، خود را به مردن می‌زند، خیلی کارها انجام می‌دهد تا جوجه تیغی را به چنگ آورد اما هربار شکست می‌خورد. روباه هیچ‌وقت متوجه این موضوع نمی‌شود که جوجه تیغی یک چیز را به نحو احسن بلد است: دفاع از خود.

فیلسوفی به نام ایسایا برلین (Isaiah Berlin)، از این تمثیل در مقاله‌ی خود در سال ۱۹۵۳ تحت عنوان جوجه تیغی و روباه، برای تفسیر دنیای مدرن استفاده کرده است. برلین معتقد است آدم‌ها دو دسته‌اند: روباه‌ها و جوجه تیغی‌ها.

او در مقاله‌اش می‌گوید که روباه‌ها موجودات زیرکی هستند که در آنِ واحد منافع و اهداف زیادی را دنبال می‌کنند. تفکر آنها پراکنده و غیرمتمرکز است و در دستاوردهای بلندمدت خود دچار محدودیت هستند.

اما جوجه تیغی‌ها آرام و باثبات هستند و معمولاً آدم‌ها آنها را نادیده می‌گیرند چرا که ساکت، ساده و بی‌ادعا هستند. اما برخلاف روباه‌ها، جوجه تیغی‌ها این توانایی را دارند که دنیا را ساده سازی کرده و فقط بر یک چشم‌انداز کلی تمرکز کنند. این همان اصلی است که سرلوحه‌ی همه‌ی کارهای آنها قرار گرفته است و به آنها کمک می‌کند تا در مقابل نابرابری‌ها و خطرات احتمالی پیروز شوند.

جیم کالینز (Jim Collins) در سال ۲۰۰۱ در کتاب خود تحت عنوان «Good to Great» این ایده را مطرح کرده است. بنا به گفته‌های کالینز، اگر سازمان‌ها بر یک چیز مشخص تمرکز کنند احتمال موفقیت‌شان بیشتر خواهد بود. با این کار، آنها می‌توانند رقبای خود را شکست بدهند و در کسب‌وکارهای خود به درجات عالی برسند.

سازمان‌ها با سه مدل ارزیابی مجزا می‌توانند مفهوم جوجه تیغی را در سازمان خود بیایند. اول، شناسایی و درک این موضوع که افراد سازمان با چه چیزهایی حقیقتاً به وجد آمده و شور و اشتیاق لازم را به دست می‌آورند. دوم، شناسایی وظایف و کارهایی که آن‌ها را بهتر از بقیه انجام می‌دهند. سوم، تعیین اینکه در چه مواردی توانایی خوبی در درآمدزایی دارند.

شیوه‌ی درست انتخاب مسیر، جایی است که پاسخ‌های این سؤال‌ها با یکدیگر اشتراک دارند و این موقعیت، نقطه‌ی اتکایی برای تدوین استراتژی است. این نکته در شکل زیر نشان داده شده است.

وقتی که یک سازمان موفق به شناسایی مفهوم جوجه تیغی درون خود گردید، رهبران آن باید تمام انرژی و منابع خود را وقف دنبال کردن چیزی بکنند که در آن بهترین هستند. کالینز می‌گوید وقتی که شرایط دشواری پیش می‌آید رشد و بقا از آنِ سازمانی خواهد بود که به جای گشتن به دنبال استراتژی‌های جایگزین، بر کاری تمرکز کرده باشد که در انجام آن بهترین است.

و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه

درباره‌ی مدل

پیاده‌سازی مدل

مرحله‌ی ۱: شناسایی و درک اشتیاقات خود

مرحله‌ی ۲: شناسایی و درک اینکه در انجام چه کارهایی بهترین هستید

مرحله‌ی ۳: شناسایی موتور اقتصادی خود (راه‌های کسب بیشترین درآمد)

مرحله‌ی ۴: جست‌وجو برای یافتن نقاط همپوشانی سه مرحله‌ی قبل

مرحله‌ی ۵: مرور و بازبینی استراتژی

 

عنوان : مفهوم جوجه تیغی در استراتژی

فرمت : پاورپوینت

تعداد صفحات : 23

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

مفهوم جوجه تیغی در استراتژی