این پاورپوینت با موضوع روانشناسی رشد با 99 اسلاید با عناوین زیر

 

فرآیندهای رشد و تکامل
روش های مطالعه رشد
اصول رشد و تکامل ادمی

مبانی الگوی رشد، آغاز زندگی  

رشد و نمو بدنی

منابع
فرآیندهای رشد و تکامل

هر یک از ما فردی است بی همتا. افکار، احساسات، و رفتارهای یک فرد به خودش اختصاص دارند و اگر چه شبیه همسالانش به نظر می رسد. زیرا دارای همان دستگاههای زیستی است که دیگران دارند یعنی مغز، چشم، قلب و ... دارد

همچنین، هر فرد مانند اشخاص دیگر ذهنی دارد، میاندیشد و استدلال می کند و به یاد می آورد. و نیز مانند دیگران تجربه های اجتماعی با مردم دارد. همه ما در خانواده بزرگ شده ایم و با همسالان و دوستان خود روابطی داریم، و اکثر ما سالهای زیادی از عمرش را در مدرسه گذرانده است.
این فرایندها عبارتند از
•فرایندهای زیستی و بدنی
•فرایندهای شناختی
•فرایندهای اجتماعی و شخصیتی
•فرایندهای شخصیتی
مسائل روز در رشد و تکامل

پرسش از تغییر کیفی در دوران کودکی

پرسش از مشکلات یا مسائل مراحل رشد و تکامل

پرسش درباره پیوستگی و ناپیوستگی در رشد و نمو که دارای سه بعد است
نفوذهای اجتماعی در مطالعه رشد و تکامل کودک

سالهاست که مطالعه رشد و تکامل کودک، بیش از اینکه یک امر انتزاعی و نظری محض باشد، به صورت امری اجتماعی در آمده است. و روان شناسان ردش به چگونگی توصیف و تبیین رشد و تکامل اکتفا نمی کنند بلکه می کوشند اطلاعات زیادی درباره رشد و نمو کودکان بدست آورند، همچنین می خواهند چگونگی کنترل، تغییر، و بهتر ساختن رشد و نمو را دریابند.
ماهیت رشد و تکاملی

پرسش دیگر برای روان شناسان رشد این است که   

  « تواناییها و رفتار، زبان و عواطف، درک اخلاقی و نقشهای جنسی، مهارتهای اجتماعی و همدردی چگونه با بزرگ شدن فرد تغییر پیدا میکنند؟ »

مثلا کودک 4 ساله چه می تواند بکند و بگوید که کودک 2 ساله نمی تواند؟
ابعاد رشد و تکامل

میدان روان شناسی رشد به سه بعد ظاهرا جداگانه تقسیم میشود:

 

    رشد و نمو بدنی، شامل تغییرات بدنی و رشد حرکتی،
    رشد و تکامل شناختی، شامل تفکر و زبان
    رشد و تکامل اجتماعی – عاطفی، شامل شخصیت و روابط با اشخاص دیگر.

آیا رشد و نمو از نیروهای فطری و درونی یعنی « طبیعت » ناشی می شود؟

یا معلول و محصول نیروهای محیطی یا بیرونی یعنی پرورش است؟

و یا رشد و نمو از تعامل نیروهای درونی ( فطری ) و بیرونی ( محیطی ) نتیجه میشود؟
پیش نگری

روان شناسی رشد اکنون یکی از حوزه های زنده و مهم تحقیق و مطالعه است.

 

روان شناسان رشد پرسشهایی را مطالعه میکنند که عملا سودمندند و مستلزم چالش های فکری میباشند. این روان شناسان هم تدریس میکنند و هم زیاد یاد می گیرند.
روش های مطالعه رشد

روشهاى مطالعه رشد و تکامل آدمى

1_روش مشاهده‏

مشاهده شامل ادراک حسى است: دیدن، شنیدن، لمس کردن، یا بوئیدن. همچنین، استفاده از وسایل گوناگون براى مشاهده را در برمى‏گیرد. مشاهده دقیق از ضروریات هر تحقیق علمى است.
شرایط لازم اینگونه مشاهده از این قرارند

الف. اعضاى حسى طبیعى و سالم

 ب. بالیدگى ذهنى

 پ. کمک ابزارهاى فیزیکى

ت. شرایط خاص شخصى، زمانى و مکانى براى مشاهده

ث. شناخت میدان
فنون مشاهد ه ای

فنون مشاهده ای که غالبا مورد استفاده محققان رشد و نمو قرار می گیرند و هر کدام نقاط قوی و ضعیف خاصی دارد سه گونه اند از این قرار:

 

الف. مشاهده رفتار و عادات یا کردار شناختى

ب. روش بالینى مشاهده

پ. مشاهده کنترل شده
به همین منظور از چند روش استفاده مى‏شود

1_عمل مشاهده را به عهده محققى غیر از محقق طراح تحقیق واگذار مى‏کنند .

2_محقق رفتارى را که مى‏خواهد مشاهده‏گر (محقق دوم) یادداشت کند دقیقاً براى او تعریف مى‏کند تا او بر حسب این تعریف خاص به مشاهده بپردازد

3_ براى مشاهده یک رفتار از دو نفر مشاهده‏گر استفاده مى‏شود و سپس یادداشتهاى آنها را درباره رفتار مورد تحقیق با هم مقایسه مى‏کنند.

 روشهاى مطالعه رشد و تکامل آدمى

    روش مصاحبه و پرسشنامه


محقق به وسیله مصاحبه‏ها و پرسشنامه‏ها عقاید، افکار، تواناییها، و انگیزه‏هاى کودکان و بزرگسالان را فعالانه وارسى مى‏کند؛ و داده‏هاى خود را به شکل کلمات تنظیم مى‏کند. مصاحبه با کودکان مستلزم حساسیت و مهارت خاصى است زیرا تعبیر و تفسیر پاسخهاى ایشان دشوار است. مصاحبه را مى‏توان از بسیار ناساخت‏دار تا بسیار ساخت دار  مرتب کرد

    روش کاربرد آزمونهای میزان شده

4. مطالعه حالت و روش بالینی
اصول رشد و تکامل ادمی


. رشد و تکامل متضمن تغییرات است.


باید دانست که هرگونه تعییر رشد و تکاملی دارای خصایص زیر است:


الف: هدفدار است.


ب: تغییر رشدی همیشه به پیش متوجه است و برگشت ندارد.


پ: تغییرات رشد و تکامل انسان به چند نوع انجام میگیرند که از لحظه باروری و مرگ ادامه دارند.

اصول رشد و تکامل_تقسیم بندی تغییرات

بعضی از رشد شناسان نیز این تغییرات را به چهار گروه تقسیم میکنند:


    تغییر اندازه
    تغییر نسبت
    ناپدید شدن خصایص قدیمی
    کسب مشخصات تازه


گرایش کودک نسبت به تغییر اعم از مساعد و نامساعد از عوامل متعددی متاثر میشود:‌

    آگاهی کودک از تغییر
    چگونگی تاثیر تغییر در رفتار
    تاثیرات گرایشهای اجتماعی
    تاثیر چگونگی تغییر اندام ظاهری کودک در گرایشهای اجتماعی

عوامل که در پایه های اولیه رشد و تکامل آدمی اثرمیگزارند


روابط اجتماعی مساعد


حالات هیجانی و عاطفی


نقش گزاری اولیه


تحریک محیطی

فصل پنجم

رشد و نمو بدنی

بیماریهای متداول دوران کودکی


 اگرچه کودکان ممکن است به تمام بیماریها مبتلا شوند اما بیماریهایى وجود دارند که بیشتر در دوران کودکى ظاهر مى‏شوند. سرماخوردگى، و سینه‏درد معمولى‏ترین بیماریها در تمام سالهاى عمر است. بیماریهاى واگیر مانند سرخک و آبله‏مرغان در سالهاى دبستانى بسیار دیده مى‏شوند. سل، بیماریهاى قلب، تب، رماتیسم، و سرطان کمتر در دوران کودکى پیش مى‏آیند.


بعضى از رشد شناسان و روان‏شناسان رشد عوامل مؤثر در پیدایش تفاوتها در اندازه بدن را چنین نام مى‏برند:


    آثار خانواده
    تغذیه
    آشفتگیهای ( اختلالهای ) هیجانی و عاطفی
    جنس


    قومیت
    هوش
    وضع اجتماعی اقتصادی
    سلامت و تندرستی
    کارکرد غدد درون ریز
    آثار پیش از تولد


اهمیت روان‏شناختى اندازه بدن‏


اهمیت روان‏شناختى اندازه بدن براى کودکان به چگونگى نظر و واکنش اطرافیان، مخصوصاً همگنان، نسبت به آنها بستگى دارد. اکثر کودکان به وضع اندازه بدن خود متوجه نمى‏شوند مگر هنگامى که احساس مى‏کنند که با همگنان خود متفاوتند و قد یا وزنشان از آنها کمتر یا بیشتر است.


در این صورت است که نسبت به آن حساس مى‏شوند و تحت‏تأثیر نظر و واکنش اطرافیان خود قرار مى‏گیرند. بدیهى است که واکنشهاى همسالان گاهى بیش از بزرگسالان در آنها اثر مى‏گذراند. و اصطلاحات طعنه‏آمیز از قبیل «کوتوله» یا «درازه» یا «قلمى» و ... کودک محروم از اندازه بدنى طبیعى را رنج مى‏دهند.