پاورپوینت بررسی و تحلیل عناصر و الگوهای تاریخی معماری مدارس سنتی

 

آموزش و تعلیم دارای سابقه ی طولانی در ایران است و چه پیش و چه پس از اسلام آموزش و پرورش مورد توجه بوده است. اما در هر دوره بنا به شرایط، وضعیت و نوع نگاه به آموزش و پرورش تغییر کرده است. چنانکه در بعضی از دوره ها آموزش مختص قشر خاصی از جامعه بوده و یا در دوره هایی دیگر آموزش در خدمت مقاصد سیاسی قرار گرفته است. آموزش و تعلیم هم مانند هر عملکرد دیگری در طول تاریخ فضای معماری خاص خود را به وجود آورده است. اما اطلاعات موجود در مورد معماری فضاهای آموزشی کشور در دوره های مختلف تاریخی زیاد نیست، به گونه ای که به راحتی نمی توان در مورد معماری مدارس در پیش از اسلام اظهار نظر کرد. در مورد قرون اولیه اسلامی هم وضع کم و بیش به همین شکل است، از طرفی در آن دوران بخش عمده ی آموزش در مساجد و فضاهایی غیر از مدرسه صورت می گرفته است و از طرف دیگر از همان تعداد معدود مدارس هم آثار چندانی باقی نمانده است. اکثر مدارس تاریخی که امروزه باقی مانده اند مربوط به قرون میانه دوره ی اسلامی و بعد از آن می باشد. آنچه از کالبد این مدارس باقی مانده است نشان دهنده ی وجود الگویی خاص در معماری مدارس سنتی است.