پاورپوینت اهمال کاری چیست

 

پاورپوینت اهمال کاری چیست شامل 45 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

آیا برایتان پیش‌آمده که در طول تعطیلات زیاده‌روی کنید و با پرخوری و مخارج بی‌حساب‌وکتاب مواجه شوید؟ آیا تابه‌حال به‌جای آماده شدن برای مصاحبه‌ شغلی روز بعد، به کارهای غیرضروری مثل تمیز کردن خانه پرداخته‌اید؟ آیا وقت گذراندن با همکاران را به تهیه‌ گزارش مالی مدنظر مدیر ترجیح داده‌اید؟

بله این موارد و مثال‌های زیاد دیگری، نمونه‌های روشنی از اهمال کاری هستند که همانند علف هرز مانع از پیشرفت شما می‌شوند و تجارب ناخوشایندی را برایتان به دنبال دارند و مانع توسعه فردی شما خواهند شد.

البته ناگفته نماند که استثناهایی هم در این ‌بین مشاهده‌شده است. آیا تابه‌حال شده که در حل مسئله یا ایده‌پردازی برای یک پروژه ناتوان بمانید و بعد از کمی وقت‌گذرانی و تفریح به راه‌حل‌های جدید و متفاوتی برسید؟ در این حالت، اهمال کاری کنترل‌شده باعث تقویت خلاقیت و نوآوری می‌گردد. درست مثل‌اینکه در باغچه خانه شما قاصدکی رشد کرده باشد و شما به‌جای علف هرز، آن را همچون گلی زینتی در نظر بگیرید.

پس دیدگاه شما نسبت به اهمال کاری و شدت آن امری تعیین‌کننده برای کنار آمدن با این مفهوم است. در ادامه تعاریف، مفاهیم و تاریخچه متداول این مفهوم ارائه می‌شود.

به‌طورکلی، عمل اهمال کاری در قالب انجام امور نه‌چندان ضروری به‌جای امور مهم‌تر یا انجام امور خوشایند به‌جای امور ناخوشایند بروز پیدا می‌کند و امور مهم‌تر به زمان دیگری محول می‌شوند. رفتار اهمال کارانه، زیان‌بار، غیرضروری و تأخیری است. درواقع به‌طور خودخواسته، یک سری اقدامات را به تأخیر می‌اندازیم بااینکه می‌دانیم شرایط بدتر خواهند شد.

تعریف اهمال کاری

فعل اهمال کردن (Procrastinate) به معنای «به تعویق انداختن، کنار گذاشتن، با تأخیر انجام دادن و طفره رفتن» است. کلمه‌ اهمال کاری هم از دو عبارت لاتین تشکیل‌شده: Pro به معنای محول کردن و Crastinus به معنای «تعلق به فردا» است. پس به‌طورکلی محول کردن به فردا بدین معناست که «بعداً انجامش خواهم داد!».

تاریخچه اهمال کاری

معضل اهمال کاری از دوران باستان مطرح بوده است. مصریان باستان از دو واژه استفاده می‌کردند که به‌صورت اهمال کاری ترجمه می‌شد و هر دو با بقا مرتبط بودند. یکی از این واژه‌ها به عادت مفیدی اشاره داشت که فرد برای اجتناب از کار غیرضروری و فعالیت تکانشی به کار می‌برد و درنتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی بدنی می‌شد.

دیگری هم به‌عنوان عادت مضر تنبلی در انجام امور حیاتی بود مثلاً عدم کشت در زمان مناسب از سال و کشت در زمان سیلابی شدن نیل که ذخیره‌ غذایی را به مخاطره می‌انداخت. ساموئل جانسون (Samuel Johnson) در سال ۱۷۵۱ در حالیکه قاصدی منتظر مقاله‌ او بود و تحویل مقاله هم دیر شده بود، در مورد اهمال کاری این‌گونه نوشت: «حماقتی که به ما اجازه می‌دهد تا کاری که راهی برای فرار از آن نداریم را به تعویق بیاندازیم، به‌نوعی یک نقطه‌ضعف عمومی و خلاف اصول اخلاقی است. دراین‌بین سرزنش‌های عقلانی حاصل از آن‌هم کم‌وبیش در هر ذهنی وجود دارند».

سیسرو (Cicero)، مشاور دولت روم، اهمال کاری در انجام امور را نفرت‌انگیز می‌دانست. از آن زمان تا حالا می‌دانیم که اهمال کاری علاوه بر نفرت‌انگیز بودن، در شرایطی هم مضر است، البته اکنون با تغییرات سبک زندگی، استثناهایی هم به وجود آمده‌اند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

آدم‌ها قرن‌هاست که کارهایشان را به تعویق می‌اندازند. حتی هنرمند پرکاری مثل ویکتور هوگو هم مصون از تشویش‌های زندگی روزمره نیست. او در تابستان ۱۸۳۰، برای تحویل داستانش با یک ضرب‌الاجل غیرممکن روبرو شده بود. یک سال قبل از آن، ویکتور هوگو به ناشرش قول یک کتاب جدید را داده بود؛ اما به‌جای نوشتن، آن سال را صرف مهمانی‌ها و مسائل دیگر کرد و کارش را به تعویق انداخت. ناشرش هم که دست‌خالی مانده‌ بود، در واکنش به این رفتار هوگو، ضرب‌الاجلی برای کمتر از شش ماه آینده را تعیین کرد. او گفته بود این کتاب باید تا فوریۀ ۱۸۳۱ تمام شود.

هوگو نقشه‌ای ترتیب داد تا اهمال کاری‌اش را شکست دهد. تمام لباس‌هایش را جمع کرد و به کسی سپرد تا آن‌ها را در صندوقی مهروموم کند. هیچ‌چیزی جز یک ردای بزرگ برایش باقی نمانده بود. اینکه برای بیرون رفتن هیچ لباس مناسبی نداشت، سبب شد که حواسش به کار خودش جلب شود. تمام پاییز و زمستان سال ۱۸۳۰ را به‌سرعت فقط نوشت و نوشت. گوژپشت نتردام دو هفته زودتر از موعد، در ۱۴ ژانویۀ ۱۸۳۱ منتشر شد.

فیلسوفان یونان باستان همچون سقراط و ارسطو، برای این رفتار واژه‌ آکراسیا را به‌کاربرده‌اند. به زبان ساده، آکراسیا حالتی است که در آن برخلاف آنچه می‌دانی درست است، رفتار می‌کنی. زمانی ا‌ست که کاری انجام می‌دهی درحالی‌که می‌دانی درست نیست و واقفی به این‌که درست این است که کار دیگری را انجام بدهی.

و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه

تعریف اهمال کاری

تاریخچه اهمال کاری

سطوح اهمال کاری

اهمال‌کاری رفتاری

اهمال‌کاری در تصمیم‌گیری

۱۰ ویژگی مشترک اهمال‌کاران

آیا اهمال کار هستید؟

ریشه‌های اهمال کاری

مضرات و فواید اهمال کاری

ضررهای اهمال کاری

آیا خلاقیت از فواید اهمال‌کاری است؟

روش‌های بهبود زمان‌بندی و کاهش اهمال کاری

درمان‌های تخصصی

سخن آخر

 

 

عنوان : اهمال کاری چیست

فرمت : پاورپوینت

تعداد صفحات : 45

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

اهمال کاری چیست